Jazda na odpowiednim biegu jest niezwykle istotna z wielu powodów. Prawidłowe operowanie przełożeniami umożliwia płynną jazdą, mniejsze spalanie, a także poprawę bezpieczeństwa na drodze. Przy jakiej prędkości powinieneś wrzucać 5 bieg? To bardzo zawiłe zagadnienie.
Jazda z manualną skrzynią biegów — podstawy
Samochody wyposażone w tradycyjną, manualną przekładnię wciąż stanowią większość pojazdów poruszających się po polskich drogach. Kierowcy wybierają je ze względu na niższą cenę zakupu i eksploatacji, a także z powodu przyzwyczajeń do jazdy z możliwością ręcznej zmiany biegów. Jazda z taką skrzynią wymaga jednak większej koncentracji niż w przypadku automatycznych przekładni.
Aby jazda z użyciem manualnej skrzyni faktycznie była bardziej ekonomiczna i nie wpływała na jej nadmierne zużycie,trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach:
- przy każdej zmianie biegu, pedał sprzęgła musi być dociśnięty do końca,
- ręka nie powinna niepotrzebnie spoczywać na dźwigni zmiany biegów,
- stopa powinna dotykać pedału sprzęgła jedynie przy ruszaniu i zmianie przełożeń.
- jazda na wysokich obrotach nie powinna być nadmiernie przeciągana,
- bieg pierwszy i wsteczny służy jedynie do ruszania oraz manewrowania.
- nie powinno się jeździć ze wciśniętym sprzęgłem
Jeżdżąc w ten sposób, zadbasz o prawidłową eksploatację skrzyni biegów. Ponadto powyższe wskazówki są zgodne z zasadami ekonomicznej jazdy. Nieprawidłowe operowanie skrzynią może być dla niej opłakane w skutkach. Wymiana tego elementu wiąże się z kolei z niemałym wydatkiem. Niebezpieczne dla skrzyni i innych elementów auta jest:
- zbyt szybkie puszczenie sprzęgła,
- za szybkie wrzucanie biegu,
- jazda ze zbyt wysokimi lub niskimi obrotami.
Kiedy zmieniać biegi?
Wyczucie momentu, w którym powinieneś zmienić bieg, jest jedną z najważniejszych umiejętności, jeśli prowadzisz auto ze skrzynią manualną. Nie da się jasno określić, przy jakich prędkościach zmieniać biegi. Ta różni się bowiem w zależności od samochodu i tego, jak ustawiono skrzynie biegów. Zamiast tego musisz zwrócić uwagę na obroty silnika. Te różnią się w zależności od rodzaju jednostki napędowej.
Rodzaj silnika | Zalecany zakres obrotów silnika |
Silnik benzynowy | 2500-3000 obrotów na minutę |
Silnik wysokoprężny | około 2000 obrotów na minutę |
Trzymając się powyższego zakresu, będziesz miał pewność, że trzymasz się ekonomicznych obrotów silnika. Pamiętaj jednak, by bieg zmieniać tylko, jeśli chcesz nadal się rozpędzać do momentu, w którym obrotu będą nieco niższe od optymalnego momentu zmiany. Jazda na niskich obrotach jedynie nieznacznie zmniejszy zużycie paliwa. Jest z kolei niepożądana, gdyż grozi uszkodzeniem:
- układu korbowo-tłokowego,
- dwumasowego koła zamachowego,
- łańcucha rozrządu.
Po czym poznać, że jedziesz na zbyt niskich obrotach silnika? W przypadku jednostek benzynowych mogą pojawić się nieprzyjemnie zgrzyty i drżenia. Diesle z kolei wyróżniają się charakterystycznym dla tych silników „klekotem”.
Jak powinna wyglądać prawidłowa redukcja biegów?
Kiedy powinniśmy redukować biegi? Najlepszy moment to taki, w którym po zmianie uzyskasz optymalne obroty silnika. Zmieniając bieg na niższy, musisz zwrócić szczególną uwagę na to, jak korzystasz z pedału sprzęgła.
Sprzęgło musisz spuścić powoli i z wyczuciem tak, by nie podwyższyć drastycznie obrotów silnika. Takie działanie nie jest zgodne z zasadami eco drivingu. Powoduje także szybsze zużycie jednostki napędowej, skrzyni biegów oraz sprzęgła, o czym poinformują Cię nieprzyjemne zgrzyty dochodzące z komory silnika.
Ważne! Redukcja biegów służy nie tylko do zwolnienia auta. Pozwala także odblokować rezerwy mocy niezbędne do przeprowadzania sprawnego i bezpiecznego manewru wyprzedzania. Próbując wyprzedzić auto z wysokiego biegu, Twój samochód może nie rozpędzić się dostatecznie szybko, by bezpiecznie zakończyć manewr. |
Kiedy korzystać z 5 biegu?
Bieg 5 w wielu samochodach z manualną skrzynią do dziś jest najwyższym. Coraz częściej zdarzają się jednak pojazdy, w których ręczne przekładnie mają nawet 6, czy 7 przełożeń. Dlatego, to kiedy powinieneś korzystać z 5 biegu zależy tylko i wyłącznie od Twojego samochodu.
Jako że jadąc na „piątce” możemy mówić o wysokim biegu, istnieją pewne uniwersalne zasady niezależnie od ilości przełożeń skrzyni. 5 przełożenie służy do ciągłej jazdy z wyższą prędkością w linii prostej. Dlatego dobrze sprawdzi się na autostradach, drogach szybkiego ruchu i drogach krajowych.
Hamowanie silnikiem — klucz do prawidłowego korzystania z manualnej skrzyni
Hamowanie silnikiem to jedna z przewag przekładni manualnych nad automatycznymi skrzyniami biegów. Eko jazda zakłada jak największą płynność. Na tą pozwala z kolei właśnie hamowanie silnikiem. Na czym ono polega?
Podjeżdżając do skrzyżowania, lub zmniejszając prędkość, zamiast wciskać pedał hamulca i sprzęgła, zredukuj bieg i delikatnie wspomagaj się hamulcem. Proces powtarzaj aż do zatrzymania się, pamiętając, by nie zredukować aż do 1 biegu. W ten sposób możesz liczyć nie tylko na oszczędność paliwa. Hamowanie silnikiem przed skrzyżowaniem pozwala oszczędzić klocki oraz tarcze hamulcowe.