5 min czytania

Przy jakiej prędkości 5 bieg?

Jazda na odpowiednim biegu jest niezwykle istotna z wielu powodów. Prawidłowe operowanie przełożeniami umożliwia płynną jazdą, mniejsze spalanie, a także poprawę bezpieczeństwa na drodze. Przy jakiej prędkości powinieneś wrzucać 5 bieg? To bardzo zawiłe zagadnienie.

Jazda z manualną skrzynią biegów — podstawy

Samochody wyposażone w tradycyjną, manualną przekładnię wciąż stanowią większość pojazdów poruszających się po polskich drogach. Kierowcy wybierają je ze względu na niższą cenę zakupu i eksploatacji, a także z powodu przyzwyczajeń do jazdy z możliwością ręcznej zmiany biegów. Jazda z taką skrzynią wymaga jednak większej koncentracji niż w przypadku automatycznych przekładni.

Aby jazda z użyciem manualnej skrzyni faktycznie była bardziej ekonomiczna i nie wpływała na jej nadmierne zużycie,trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • przy każdej zmianie biegu, pedał sprzęgła musi być dociśnięty do końca,
  • ręka nie powinna niepotrzebnie spoczywać na dźwigni zmiany biegów,
  • stopa powinna dotykać pedału sprzęgła jedynie przy ruszaniu i zmianie przełożeń.
  • jazda na wysokich obrotach nie powinna być nadmiernie przeciągana,
  • bieg pierwszy i wsteczny służy jedynie do ruszania oraz manewrowania.
  • nie powinno się jeździć ze wciśniętym sprzęgłem

Jeżdżąc w ten sposób, zadbasz o prawidłową eksploatację skrzyni biegów. Ponadto powyższe wskazówki są zgodne z zasadami ekonomicznej jazdy. Nieprawidłowe operowanie skrzynią może być dla niej opłakane w skutkach. Wymiana tego elementu wiąże się z kolei z niemałym wydatkiem. Niebezpieczne dla skrzyni i innych elementów auta jest:

  • zbyt szybkie puszczenie sprzęgła,
  • za szybkie wrzucanie biegu,
  • jazda ze zbyt wysokimi lub niskimi obrotami.

Kiedy zmieniać biegi?

Wyczucie momentu, w którym powinieneś zmienić bieg, jest jedną z najważniejszych umiejętności, jeśli prowadzisz auto ze skrzynią manualną. Nie da się jasno określić, przy jakich prędkościach zmieniać biegi. Ta różni się bowiem w zależności od samochodu i tego, jak ustawiono skrzynie biegów. Zamiast tego musisz zwrócić uwagę na obroty silnika. Te różnią się w zależności od rodzaju jednostki napędowej.

Rodzaj silnikaZalecany zakres obrotów silnika
Silnik benzynowy2500-3000 obrotów na minutę
Silnik wysokoprężnyokoło 2000 obrotów na minutę

Trzymając się powyższego zakresu, będziesz miał pewność, że trzymasz się ekonomicznych obrotów silnika. Pamiętaj jednak, by bieg zmieniać tylko, jeśli chcesz nadal się rozpędzać do momentu, w którym obrotu będą nieco niższe od optymalnego momentu zmiany. Jazda na niskich obrotach jedynie nieznacznie zmniejszy zużycie paliwa. Jest z kolei niepożądana, gdyż grozi uszkodzeniem:

  • układu korbowo-tłokowego,
  • dwumasowego koła zamachowego,
  • łańcucha rozrządu.

Po czym poznać, że jedziesz na zbyt niskich obrotach silnika? W przypadku jednostek benzynowych mogą pojawić się nieprzyjemnie zgrzyty i drżenia. Diesle z kolei wyróżniają się charakterystycznym dla tych silników „klekotem”.

Jak powinna wyglądać prawidłowa redukcja biegów?

Kiedy powinniśmy redukować biegi? Najlepszy moment to taki, w którym po zmianie uzyskasz optymalne obroty silnika. Zmieniając bieg na niższy, musisz zwrócić szczególną uwagę na to, jak korzystasz z pedału sprzęgła.

Sprzęgło musisz spuścić powoli i z wyczuciem tak, by nie podwyższyć drastycznie obrotów silnika. Takie działanie nie jest zgodne z zasadami eco drivingu. Powoduje także szybsze zużycie jednostki napędowej, skrzyni biegów oraz sprzęgła, o czym poinformują Cię nieprzyjemne zgrzyty dochodzące z komory silnika.

Ważne! Redukcja biegów służy nie tylko do zwolnienia auta. Pozwala także odblokować rezerwy mocy niezbędne do przeprowadzania sprawnego i bezpiecznego manewru wyprzedzania. Próbując wyprzedzić auto z wysokiego biegu, Twój samochód może nie rozpędzić się dostatecznie szybko, by bezpiecznie zakończyć manewr.

Kiedy korzystać z 5 biegu?

Bieg 5 w wielu samochodach z manualną skrzynią do dziś jest najwyższym. Coraz częściej zdarzają się jednak pojazdy, w których ręczne przekładnie mają nawet 6, czy 7 przełożeń. Dlatego, to kiedy powinieneś korzystać z 5 biegu zależy tylko i wyłącznie od Twojego samochodu.

Jako że jadąc na „piątce” możemy mówić o wysokim biegu, istnieją pewne uniwersalne zasady niezależnie od ilości przełożeń skrzyni. 5 przełożenie służy do ciągłej jazdy z wyższą prędkością w linii prostej. Dlatego dobrze sprawdzi się na autostradach, drogach szybkiego ruchu i drogach krajowych.

Hamowanie silnikiem — klucz do prawidłowego korzystania z manualnej skrzyni

Hamowanie silnikiem to jedna z przewag przekładni manualnych nad automatycznymi skrzyniami biegów. Eko jazda zakłada jak największą płynność. Na tą pozwala z kolei właśnie hamowanie silnikiem. Na czym ono polega?

Podjeżdżając do skrzyżowania, lub zmniejszając prędkość, zamiast wciskać pedał hamulca i sprzęgła, zredukuj bieg i delikatnie wspomagaj się hamulcem. Proces powtarzaj aż do zatrzymania się, pamiętając, by nie zredukować aż do 1 biegu. W ten sposób możesz liczyć nie tylko na oszczędność paliwa. Hamowanie silnikiem przed skrzyżowaniem pozwala oszczędzić klocki oraz tarcze hamulcowe. 

Do góry