Włączone światła, intensywne mrozy, czy stary akumulator. To jedne z wielu powodów rozładowania baterii, która może unieruchomić nasz samochód. W takim wypadku najprostszym rozwiązaniem jest uruchomienie silnika na tzw. pych. Sposób ten, chociaż coraz rzadziej użytkowany, wciąż może sprawdzić się w przypadku niektórych aut. Jak odpalić samochód na pych i kiedy w ogóle jest to możliwe?
Na czym polega odpalanie samochodu na pych?
Odpalenie silnika na pych polega na wprawieniu auta w ruch tak, by jednostka napędowa zaczęła pracować. Gdy koła nabiorą odpowiedniej prędkości, możliwe jest pobudzenie do pracy koła zamachowego oraz wału korbowego. Dzięki temu silnik odpala bez udziału rozrusznika zasilanego impulsem elektrycznym z akumulatora.
Taki sposób odpalania kojarzony jest przede wszystkim z dawną epoką w motoryzacji. Jeszcze kilkanaście lat temu nikogo nie dziwił widok osób, które pchały swój pojazd w celu uruchomienia go. Teraz jest to znacznie rzadsze ze względu na ograniczenia, jakimi cechują się nowsze pojazdy.
Ważne! Odpalanie auta na pych jest znacznie trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Potrzeba do tego przynajmniej dwóch lub trzech osób, by wprawić pojazd z kierowcą w środku w ruch od odpowiedniej intensywności. |
Czy można odpalić auto z silnikiem diesla na pych?
Rozruch samochodu z silnikiem diesla, szczególnie zimą może być utrudniony. Te pojazdy wymagają więcej prądu, by odpalić, przez co są bardziej narażone na niskie temperatury. Mroźna noc jest w stanie skutecznie unieruchomić diesla, lecz w takiej sytuacji niemożliwe jest popchnięcie pojazdu w celu jego uruchomienia.
Dzieje się tak ze względu na inną konstrukcję takiej jednostki. Silnik wysokoprężny nie potrzebuje iskry. Zamiast tego stosuje się w nim świece żarowe, które rozgrzewają komorę spalania do odpowiedniej temperatury. Dzięki temu możliwy jest zapłon paliwa. Dlatego odpalanie diesla na pych jest praktycznie niemożliwe.
Ta metoda odpalania nie sprawi, że świece żarowe zostaną rozgrzane. Co istotne jest nie tylko nieskuteczna, ale też ryzykowna. Próbując odpalić diesla na pych, zwiększamy ryzyko uszkodzenia katalizatora. Do tego narażone jest dwumasowe koło zamachowe, a także pasek rozrządu. Z tego powodu do uruchamiania silnika diesla korzystamy z przewodów rozruchowych podłączonych do innego pojazdu. Rozładowany akumulator możemy też doładować z użyciem prostownika.
Ważne! Wielokrotne próby uruchamiania silnika diesla na pych mogą doprowadzić do poważnej awarii. W takiej sytuacji zamiast zwykłego naładowania akumulatora potrzebne będzie holowanie samochodu i kosztowna naprawa. |
Odpalanie auta na pych — niemożliwe również w innych przypadkach
Pchanie pojazdu w celu jego uruchomienia jest niemożliwe także w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym.Dotyczy to aut wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. W przypadku samochodów z taką przekładnią nie mamy kontroli nad sprzęgłem, które jest niezbędne do rozruchu na pych. Dodatkowo pchanie może spowodować uszkodzenia w układzie napędowym pojazdu.
Odpalanie auta na popych jest także niezalecane w przypadku młodszych modeli. W nowszych samochodach znajdziemy skomplikowaną elektronikę, która w ten sposób może ulec uszkodzeniu. Ryzykujemy także tym, że paliwo dostanie się do filtra cząstek stałych, powodując uszkodzenia w układzie wydechowym.
Czym grozi odpalanie samochodu na popych?
Musimy pamiętać, że odpalanie samochodu na popych zawsze jest niepożądane i powinno być traktowane jako element awaryjny. Nawet w przypadku aut, które się do tego „nadają” ryzykujemy awarią jednostki napędowej i jej osprzętu. Próbując odpalić auto na popych możemy uszkodzić:
- pasek rozrządu,
- koło dwumasowe.
Jak prawidłowo odpalić auto na pych?
Przede wszystkim, aby odpalanie samochodu na pych było możliwe, musimy mieć sporo miejsca na jego rozpędzenie. Najlepiej, żeby samochód znajdował się na płaskiej, lub pochylonej lekko w dół powierzchni. Jakie kroki trzeba dalej podjąć?
- Zdejmujemy hamulec ręczny i wrzucamy bieg jałowy. Musimy także włączyć zapłon, by mieć kontrolę nad pojazdem.
- Osoby z tyłu zaczynają pchanie pojazdu.
- Po nabraniu odpowiedniej prędkości wrzucamy co najmniej drugi bieg i delikatnie zwalniany sprzęgło. W razie potrzeby możemy wrzucić wyższy bieg, pamiętając, by za każdym razem wcisnąć sprzęgło. Jednocześnie kręcimy kluczykiem.
Jeśli silnik jest sprawny i problem dotyczył akumulatora, odpalanie auta powinno zakończyć się sukcesem. W razie niepowodzenia proces możemy powtórzyć.
Co jeśli odpalanie samochodu na popych nie przyniesie rezultatów?
Jeśli silnik samochodu nie chce się uruchomić na popych, może to oznaczać inną awarię. Objawy takiej usterki będą widoczne już po przekręceniu kluczyka przed pierwszą próbą uruchomienia auta. Jeśli kluczyk sprawi, że silnik zacznie kręcić rozrusznikiem, oznacza to, że akumulator jest sprawny. W takiej sytuacji winny może być:
- brak dopływu paliwa,
- uszkodzony układ zazapłonowy — cewki, przewody, świece,
- uszkodzony wtryskiwacz.
W takim przypadku konieczne będzie wezwanie lawety i zabranie auta do mechanika, który znajdzie przyczyny usterki.