4 min czytania

Jaki olej do silnika benzynowego z LPG?

Polska jest prawdziwym królestwem gazu LPG. Znajdujemy się w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o liczbę aut, w których zamontowano instalację LPG. Mimo zalet, taka ingerencja w silnik sprawia, że wymaga on innej eksploatacji, jeśli chcemy wydłużyć jego żywotność. Dotyczy to również stosowanego oleju silnikowego.

Charakterystyka pracy instalacji gazowej

Montaż instalacji gazowej pozwala na naprawdę spore oszczędności. Z tego powodu w Polsce zarejestrowano ponad 3 miliony takich pojazdów. Jeśli instalacja jest odpowiednio wyregulowana, powoduje nieznaczne zwiększenie spalania (lub w ogóle jego brak), bez spadku mocy. Biorąc pod uwagę to, że LPG na stacjach benzynowych jest niemal 2-krotnie tańsze od benzyny, w ten sposób można bardzo dużo zaoszczędzić.

Jazda na LPG wpływa na parametry pracy silnikaTemperatura spalania gazu LPG jest wyższa niż w przypadku benzyny. Dodatkowo gaz spala się wolniej i wymaga więcej powietrza. To w dalszej perspektywie negatywnie wpływa na żywotność silnika, a także na jego parametry pracy. Problem ten można zredukować, wybierając odpowiedni olej do LPG.

Dlatego warto wybierać inny olej silnikowy w przypadku aut z instalacją LPG?

Przez to, że temperatura spalania benzyny jest niższa niż w przypadku gazu LPG, konieczna może być zmiana oleju silnikowego. Lepsze smarowanie silnika pozwoli zmniejszyć jego temperaturę, a także zadbać o prawidłowe doszczelnienie. Jeśli parametry smarne nie będą na odpowiednim poziomie, przyczyni się to nie tylko do pogorszenia sprawności jednostki napędowej, ale też może spowodować jej uszkodzenie. Wszystko przez to, że normalny olej silnikowy:

  • szybciej się zużywa,
  • ulega zakwaszeniu.

Szczególnie groźne jest zakwaszenie. Wyraźnie wpływa ono na właściwości antykorozyjne oleju. To zjawisko wynika z siarki znajdującej się w składzie gazu LPG.

Uwaga! Instalacja gazowa negatywnie wpływa na pompowalność oleju. Ta z kolei ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia równomiernego smarowania wszystkich ruchomym elementom jednostki napędowej.

Czym kierować się przy wyborze oleju do silnika z LPG?

W przypadku instalacji gazowych często producenci zalecają stosowanie olejów z oznaczeniem LPG. Ma ono sugerować, że smar jest dostosowany do specyficznych warunków pracy panujących w silnikach zasilanych gazem. To, czy jest to zgodne z prawdą, jest przedmiotem do dyskusji wśród wielu mechaników. Niektórzy uważają, że to jedynie chwyt marketingowy, inni, że faktycznie taki olej sprawdzi się w trudniejszych warunkach.

Dlatego kluczowe znaczenie ma nie to, co widzimy na pierwszy rzut oka na opakowaniu. Warto przyjrzeć się dokładnie temu, jaki olej wybieramy. Odpowiedni dla jednostek z LPG olej silnikowy powinien być:

  • odporny na wysokie temperatury,
  • dobrej jakości — pochodzić od sprawdzonego producenta płynów eksploatacyjnych,
  • dostosowany do lubryfikacji LPG.

Naturalnie bardzo ważna jest klasa lepkości smaru. To, jaka jest odpowiednia, przekaże nam producent samochodu. Informacje na ten temat znajdziemy między innymi w książce serwisowej.

Warto też zwrócić uwagę na typ oleju. Wyróżniamy:

  • oleje mineralne,
  • oleje półsyntetyczne,
  • oleje syntetyczne.

W przypadku aut z LPG zaleca się oleje syntetyczne oraz półsyntetyczne. Są one lepiej przystosowane do pracy w trudniejszych warunkach. Dzięki temu dobrze poradzą sobie w silnikach zasilanych gazem LPG.

Jak często wymieniać olej w samochodzie z instalacją LPG?

Główną różnicą w przypadku samochodów osobowych, które korzystają z instalacji gazowej, powinno być nie to, jaki olej wybieramy, ale jak o niego dbamy. Przez to, że olej na skutek procesów utleniania, szybciej wytraca swoje właściwości, musimy wymieniać go częściej. W przypadku aut z LPG zaleca się, by filtr oleju oraz sam smar zmieniać nie co 15 tysięcy kilometrów, a na przykład co 10 tysięcy, lub najpóźniej co roku.

To samo dotyczy aut, w których producent samochodu dopuścił montaż instalacji LPG przez dealerów. Na rynku wciąż znajdziemy nowe modele wyposażone w silniki ze wtryskiem wielopunktowym, który idealnie nadaje się do gazu. Z tego powodu takie auta oferuje się właśnie z montowaną przez salon instalacją. Niestety dziś wielu producentów nie informuje o odpowiedniej eksploatacji pojazdu, a więc należy samemu zwrócić na to uwagę.

Do góry