Opony mają kluczowe znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze. To ogumienie jest jedynym elementem samochodu, który dotyka nawierzchni. Z tego powodu od stanu opon oraz jakości wykonania zależy przyczepność, a co za tym idzie droga hamowania. To z kolei sprawia, że niezwykle istotny jest wybór opon, które zapewnią Ci bezpieczeństwo w każdych warunkach.
Jakie opony letnie wybrać — najważniejsze parametry
Wybierając opony letnie, musisz wiedzieć, na jakie parametry zwrócić uwagę porównując poszczególne modele. W ten sposób znajdziesz ogumienie idealnie dopasowane do swoich potrzeb.
Indeks prędkości
Indeks prędkości opon to kluczowe oznaczenie, które mówi o tym, jaka jest maksymalna, bezpieczna dla ogumienia prędkość przy maksymalnym obciążeniu koła. Indeks prędkości wyznacza się za pomocą liter od A do Y, im dalsza litera w alfabecie, tym wyższa dopuszczalna prędkość.
Minimum powinny być opony o indeksie Q, który pozwala na jazdę z prędkością rzędu 160 km/h. W przypadku wyczynowych pojazdów korzysta się z opon o indeksie W czy Y, które odpowiadają kolejno 270 km/h i 300 km/h.
Indeks nośności
Równie istotny jest indeks nośności. Informuje on o maksymalnej dopuszczalnej ładowności, a dokładniej maksymalnym nacisku na pojedynczą oponę.
Indeks nośności podawany jest wraz z indeksem prędkości. Służą do tego liczby, najczęściej w zakresie od 88 do 99.Im wyższa, tym większy jest maksymalny nacisk na jedno koło. Kupując nowe opony letnie, indeks nośności musi być taki sam lub większy niż w ogumieniu zalecanym przez producenta. W innym wypadku auto może oferować gorszą przyczepność i szybciej zużywać opony. W najgorszym przypadku może dojść nawet do wystrzału opony.
Opory toczenia
Opory toczenia mówią o tym, jak duży opór generuje ogumienie w trakcie jazdy. Pożądane są możliwie niskie opory toczenia. Mają one wpływ przede wszystkim na zużycie paliwa. Im wyższy opór, tym większe będzie zapotrzebowanie na benzynę lub olej napędowy. Dlatego przy wyborze opon letnich warto sprawdzić opór toczenia.
Przyczepność na mokrej nawierzchni
Typowe letnie warunki nie uwzględniają wielu obfitych opadów. Trzeba jednak pamiętać, że te mogą się zdarzyć, a niekiedy są związane z bardzo intensywną burzą. W takiej sytuacji przyczepność na mokrej nawierzchni to jeden z najważniejszych parametrów u nowych letnich opon.
Bieżniki takiego ogumienia są płytsze i inaczej skonstruowane niż w przypadku opon zimowych. Przyczepność na mokrej nawierzchni zależy od tego, jak producent zaprojektował bieżnik. Modele wyposażone w szerokie rowki obwodowe, które są w stanie odpowiednio odprowadzić wodę, sprawdzą się dobrze podczas obfitych opadów, zapobiegając zjawisku aquaplaningu.
Komfort podróży
Wielu kierowców zapomina o tym, że opony mają wpływ nie tylko na komfort przyczepność auta. Są też w dużej mierze odpowiedzialne za komfort jazdy. Poszczególne modele ogumienia różnią się głośnością pracy. O ile w jeździe miejskiej nie będzie to koniecznie uciążliwe, tak podczas poruszania się po autostradzie szybko odczujesz różnice.
Noty na testach hamowania
Testy hamowania są wykonywane przez renomowane firmy, czy magazyny, takie jak Auto Bild czy ADAC. Na ich podstawie tworzy się rankingi opon letnich, z których potem kierowcy korzystają przy wyborze ogumienia. Testy są bardzo proste. W ich trakcie za pomocą tego samego modelu auta, jadącego z określoną prędkością i w tych samych warunkach mierzy się, ile zajmuje hamowanie na mokrej nawierzchni oraz na suchej drodze.
Wybierając opony, które otrzymują wysokie noty na takich testach, możesz mieć pewność, że będzie to bezpieczne ogumienie w każdych warunkach. Pamiętaj jednak, że nie zawsze najlepsze opony letnie na suchej nawierzchni sprawdzają się tak samo dobrze na mokrej drodze.
Jaka firma produkuje najlepsze opony letnie?
Konkurencja na rynku opon jest naprawdę ogromna, a do tego jest on podzielony na wiele segmentów. Oprócz samej klasy premium, gdzie spotkamy wielu znakomitych producentów, takich jak Michelin, Dunlop, Hankook, Yokohama czy Pirelli, ważna jest także klasa średnia. To z niej korzysta zdecydowana większość kierowców, która porusza się za pomocą mniejszych lub słabszych samochodów osobowych, które nie potrzebują aż tak dużej przyczepności.
Dodatkowo poszczególne marki specjalizują się w różnych typach i rozmiarach opon. Dlatego, zamiast szukać najlepszego producenta, lepiej jest sprawdzić odpowiednie rankingi, w których znajdują się najlepsze opony letnie w danym rozmiarze według kierowców. W ten sposób trafisz na opony, które będą idealnie dopasowane do Twojego samochodu.
Ważne! Opony do aut osobowych niekoniecznie sprawdzą się w przypadku samochodów dostawczych ze względu na większe obciążenia. Dostosuj wybór opon do posiadanego auta i sposobu, w jaki wykorzystujesz swój pojazd. |
Opony zimowe i letnie, czy komplet wielosezonowych — co sprawdzi się lepiej?
Kupując ogumienie, kierowcy stają przed trudnym wyborem. Na rynku dostępne są dwa rozwiązania, od których zależeć będzie bezpieczeństwo na drogach, a także koszt eksploatacji pojazdu. Kupując opony możesz:
- postawić na zimowe i letnie opony, wymieniając je co sezon,
- zainwestować w opony wielosezonowe.
Które z tych rozwiązań sprawdzi się lepiej? Jeśli chodzi o samą wygodę, to według wielu kierowców bardziej opłacalne są modele wielosezonowe. Takie opony nie wymagają wymiany co sezon, dzięki czemu będziesz w stanie oszczędzić na wizytach u wulkanizatora. Minusem jest konieczność częstszego zakupu nowego kompletu. Do tego opony wielosezonowe to ogumienie uniwersalne. Z tego powodu niekoniecznie sprawdzi się tak dobrze w wysokich temperaturach, czy też podczas mrozów i opadów śniegu lub na mokrej nawierzchni.
To ogumienie sezonowe, czyli opony zimowe i letnie osobno charakteryzują się znacznie lepszymi wynikami na wszelkich testach hamowania. Znacznie lepiej sprawdzają się zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni oferując krótszą drogę hamowania. Do tego, dzięki temu, że nie są używane przez cały rok, lepiej znoszą długie przebiegi i nie wymagają tak częstej wymiany, jak wielosezonowe. Oferują też wyższy komfort podróży.
Ogumienie wielosezonowe to dobry wybór co najwyżej do aut miejskich, które rzadko użytkowane są w miejscach, w których panują trudne warunki pogodowe, np. opady śniegu. Sprawdzają się też w czasie sporadycznej jazdy. Nie są to jednak najlepsze opony do jazdy w terenach górskich czy charakteryzujących się bardzo wysokimi temperaturami. Tam, lepiej sprawdzą się nawet zimowe i letnie opony klasy ekonomicznej, gdyż produkowano je z myślą o specyficznych warunkach.
Jak często wymieniać opony letnie?
Odpowiednia, częsta wymiana opon letnich jest niekiedy bagatelizowana przez kierowców. Guma, z których wykonane jest ogumienie, nie jest materiałem długowiecznym, który wytrzyma nawet kilkanaście lat. Wraz z biegiem czasu zaczyna się degradować i wytracać swoje właściwości. Opony ulegają też ścieraniu w trakcie jazdy. Na to, jak często powinieneś dokonywać zakupu nowego ogumienia, możesz spojrzeć dwojako.
Po pierwsze: z perspektywy przejechanych kilometrów. W większości przypadków opony letnie wytrzymają od 5 do 8 sezonów. W tej kwestii wszystko zależy od jakości wykonania oraz stanu bieżnika. Ten, powinieneś sprawdzać przed każdą wymianą opon na letnie, by mieć pewność, że posiadanie przez Ciebie ogumienie wytrzyma kolejny sezon.
Jeśli jednak nie korzystasz intensywnie ze swojego auta, istnieje szansa, że bieżnik nie zdąży się zetrzeć, zanim opony i tak będą nadawać się do wymiany. Absolutną granicą wieku i używalności w przypadku ogumienia letniego jest 10 lat. Po tym czasie guma wytraca większość swoich właściwości, na czym ucierpi bezpieczeństwo Twojego auta. Opony zaczynają się mocno degradować już po 5 latach od wyprodukowania. Od tego momentu, przy każdej wymianie powinny być dokładnie sprawdzane przez wulkanizatora.
Ważne! Pomimo tego, że minimalna legalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 milimetra, takie opony nie nadają się do jazdy. Nawet w letnich warunkach pogodowych może spaść deszcz, który sprawi, że auto nie będzie miało przyczepności niezbędnej do bezpiecznej jazdy. Dlatego opony letnie należy wymieniać, gdy głębokość bieżnika spadnie do około 3 milimetrów. W ten sposób zapewnisz sobie dobrą przyczepność i bezpieczeństwo na każdym rodzaju nawierzchni. |