Jazda w korku jest znacznie trudniejsza, niż mogłoby się wydawać, szczególnie dla młodych kierowców, którzy nie mają doświadczenia z odpowiednim wykorzystywaniem sprzęgła. Jak prawidłowo korzystać ze sprzęgła, by nie uszkodzić auta i nie doprowadzić do jego szybszego zużycia? Kiedy używać go w korku?
Operowanie sprzęgłem w korku — dlaczego jest tak ważne?
Prawidłowe korzystanie z pedału sprzęgła i zmiana biegów, kiedy znajdujemy się w ruchu miejskim, jest kluczowa dla żywotności sprzęgła i ekonomii jazdy. Niestety, prawidłowa technika nie zawsze jest uczona w trakcie kursu na prawo jazdy. To może skutkować wypracowaniem nieprawidłowego stylu jazdy, przez który nie tylko sprzęgło zużywa się szybciej, ale też silnik potrzebuje więcej paliwa.
Dlatego warto nauczyć się lepiej operować pojazdem w trakcie jazdy w korku. Taka sytuacja zdarza się nam niemal każdego dnia, szczególnie jeśli podróżujemy do pracy. Stojąc na światłach, możemy wywierać negatywny wpływ na stan komponentów samochodu, o czym wielu kierowców po prostu zapomina.
Warto wiedzieć! Sprzęgło zużywa się w zależności od stylu jazdy. Niektórzy kierowcy są w stanie doprowadzić je do stanu degradacji już w ciągu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Przy odpowiedniej eksploatacji samochód nie będzie wymagał wymiany tego elementu nawet przez ponad 100 tysięcy kilometrów. |
Czym grozi złe używanie sprzęgła?
Korzystając ze sprzęgła w nieprawidłowy sposób, możemy doprowadzić do jego awarii. Najczęstsze usterki dotyczą:
- tarczy sprzęgła,
- docisku sprzęgła,
- łożyska sprzęgła.
Długotrwała jazda ze wciśniętym sprzęgłem, czy też na tzw. półsprzęgle mocno naraża jego elementy na zużycie. Wszelkie usterki tego komponentu są z kolei niepożądane dla całego auta, gdyż mają negatywny efekt na komfort jazdy i stan techniczny pojazdu.
Ważne! Niewłaściwe korzystanie ze sprzęgła nie tylko zmniejsza jego żywotność. Zwiększa także spalanie. |
Jak poprawnie korzystać z pedału sprzęgła?
Aby poprawnie jeździć w korku, konieczne jest trzymanie się kilku prostych zasad. Zacznijmy od tego, kiedy naciskać pedał sprzęgła. Ze wciśniętym sprzęgłem jedynie ruszamy i zmieniamy przełożenia. Dodawanie dużej ilości gazu i błyskawiczne spuszczanie nogi z pedału może spowodować tzw. palenie sprzęgła. Podobne zjawisko zachodzi też wtedy, gdy nasza noga nie spoczywa po lewej stronie, a zamiast tego znajduje się blisko pedału. W takiej sytuacji możemy przez przypadek delikatnie wciskać sprzęgło, które przez to narażone jest na bardzo szybkie zużycie.
Niepożądane jest także zbyt agresywne ruszanie. Ze świateł wyjeżdżamy na wolnych obrotach, dodając tyle gazu, ile jest potrzebne, by auto płynnie się rozpędziło. Wykorzystując cały moment obrotowy, nakładamy niepotrzebne obciążenie na układ napędowy samochodu.
Momentem, w którym wielu kierowców uszkadza sprzęgło, jest proces zmiany biegów. Z reguły dotyczy to niedostatecznego wciśnięcia pedału. Warto upewnić się, że korzystamy z całego zakresu ruchu, by nie narażać skrzyni na uszkodzenie.
Kolejna ważna kwestia dotyczy dojeżdżania do świateł. W takim wypadku wielu kierowców wrzuca po prostu bieg jałowy, lub zwalnia ze wciśniętym sprzęgłem. Taka jazda nie tylko zwiększa zużycie elementu. Sprawia także, że samochód potrzebuje więcej paliwa, gdyż nie wykorzystujemy hamowania silnikiem.
Kiedy wyłączenie silnika jest bardziej opłacalne?
Niekiedy bardziej opłacalne niż wciskanie sprzęgła na światłach, będzie zgaszenie silnika pojazdu. Taka sytuacja dotyczy większych korków, gdy wiemy, że będziemy stać w bezruchu przynajmniej przez przynajmniej kilkadziesiąt sekund. W ten sposób nie będziemy nadwyrężać sprzęgła, a także wykorzystywać paliwa.
Jak rozpoznać awarię sprzęgła?
Co jeśli sprzęgło już teraz pracuje nieprawidłowo? Przede wszystkim musimy jak najszybciej zdiagnozować taką usterkę. Najczęstsze objawy problemów ze sprzęgłem to:
- nieprawidłowa praca pedału sprzęgła — stawia zbyt duży lub zbyt mały opór,
- zapach spalenizny wynikający z zużycia tarczy sprzęgła,
- szarpanie podczas ruszania na światłach,
- problemy z rozpędzeniem auta — samochód nie przyspiesza pomimo dodawania gazu.
Powyższe objawy są wystarczającym powodem, by wybrać się do mechanika. Specjalista szybko zdiagnozuje samochód i znajdzie źródło problemu. Im szybciej uda nam się zabrać pojazd do warsztatu, tym mniej zapłacimy za naprawę auta. Dlatego nie warto bagatelizować uszkodzenia sprzęgła.